Visa ett inlägg
Gammal 2003-10-15, 20:14   #4
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Själv står jag gärna på en bro och plåtar.
Om man börjar söder ifrån (men inte bör långt ut så finns det bro med gångbana vid Flemmingsberg där 4 spåret delar sig i gamla banan som nu är nästan bara pendeltåg och Grödinge banan.
Älvsjö har en bra gångbro mot mässan och även en dryg km norrut finns Götalandsvägens bro. Innan jag var bilburen var detta min favoritplats för tågdiggning.
Nästa norrut är Västberga Alle med utsikt över södra änden av Älvsjö godsbangård.
Nästa ställe är Tantolunden där det inte är omöjligt att en viss Jan L eller några andra tågfotografer finns.
Om man inte gillar nästan rakt framifrån bilder bör man låta bli järnvägsbroarna just söder om Centralstationen men det har tagits bra bilder där om ljuset är rätt.
Att stå vid södra änden av spår 10 eller spår17 kan ge bra bilder om inte solen ligger lågt i bakgrunden (stor risk för detta så här års)
Norra änden av Cst kan ge dig lite bra bilder (gå längst ut på plattformen väster om Arlanda tågen)
Nästa är Barnhusbron och St Eriksgatans bro. Från Barnhusbron ser du de serviceplatformar som används av framförallt X2000.
Glöm inte motorvägsbroarna söder om Tomteboda. Den norra bron har en väl skyddad gångbana på norra sidan med utsikt över GCs lilla "lokstation".
Sen finns det möjlighet att ta lite bilder vid Hagalund från kringliggande gator.
Om du däremot är ute efter att plåta godsvagnar i olika industriområden så kan jag inte ge några tips då även ett normalt bra ställe kan vara helt tomt på vagnar ibland.
Sen ska du inte glömma att ta en tur med tvärbanan coh även ta en titt på smalspåret vid östra station.

Lycka till och visa gärna resultatet.

Kenny

Rc1166 besöker inte forumet just nu