Visa ett inlägg
Gammal 2003-10-25, 14:52   #5
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

här kommer ett exempel på hur jag räknar ut lite saker i ekonomin och exemplet är UBOPGES första transport som skall gå mellan hamnen i Neuss och KMJ-rutten. Siffrorna gäller i första hand för Wupper-rutten.

- Ett lok är inköpt, Ma, och 20 Lgjns-vagnar. Dessa köptes med lån där man betalar ca 58000:- per vecka i 52 veckor för dessa.
- En förare måste jobba ca 38 timmar på en vecka för att tågen skall kunna gå.
- En spåravgift tas ut för tåget enligt banverkets siffror som används i verkligheten. Dessa finns på http://www.banverket.se/upload/pdf/m...eklaration.pdf
för er som kan läsa Pdf-filer. Dessa är 'Real life' siffror och dessa använder även jag. Det kostar UBOPGE ca 286000:- i veckan att köra deras upplägg.

Detta innebär att utgifterna är ca 350000:- i veckan. Man bör alltså tjäna minst detta för att man skall få det hela att gå ihop.

Inkomsterna räknas ut på följande sätt:

- Tåg 1 till Hamnen i Neuss kommer fullastad och väger 900 ton. Tåg 2 går från Neuss Hamnen och väger 260 ton Lasten väger alltså 640 ton.
- Operatören begär ett pris per tonkilometer för upplägget. I detta fall så har jag för enkelhetens skull räknat på 1 krona/tonkilometer.
- På SWE så är det 100 kilometer och inkomsten blir 640ton*100km*1kr*7 dagar. Summan blir 448000:-.

Inkomsten är 448000:-
utgiften är 286000:-

Vinsten är 162000:- per vecka.
Staten vill ha 33% i skatt och då blir det 107000:- kvar varje vecka.

De tjänar på detta upplägg drygt 100000:- i veckan som de då kan spara för att senare köpa ett till lok.

Det kan tyckas vara mycket pengar att tjäna men det finns en sak jag inte har räknat på. Det är kilometerutgifterna på KMJ-rutten. Men det är inte mitt problem... [8D]

/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat