Visa ett inlägg
Gammal 2003-11-01, 16:34   #4
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Kollade lite på TomsHardware på de uppgifter han lämnar på hur mycket effekt respektive processor uppges förbruka.

Din gamla XP2000 ligger runt 59 - 68W
Din nya Celeron ligger på 52 - 57W

Således en reducering, men samtidigt inte nån väldig skillnad. Uppgiften på celeron gällde dessutom upp till 2,2Ghz, så din version utvecklar sannolikt lite till.

Sedan måste man komma ihåg att processorn är ju bara en delkomponent i datorn som utvecklar värme. Du har även en hög med andra komponenter som är väsentliga värmealstrare. Ex. grafikkort, hårddisk, chipset. En modern dator utvecklar ganska mycket värme, det är bara att gilla den principen. Så, en chassiefläkt anser jag är ett måste på en hyggligt modern dator. I jämförelsen med cpu så slår ju alltså inte dess effektförbrukning särskilt mycket för hela datorns effektförbrukning. och, ju varmare dator i övrigt, desto bättre cpu-fläkt måste du ha, eftersom det blir varmare i burken och därmed sämre kylförutsättningar för cpu-fläkten. Det är inte för inte som man kräver att nätaggregaten måste vara på minst 300W för att köra AMD eller P4. Den effekten tar ju naturligtvis vägen nånstans och det mesta blir värme...

I dagsläget anser jag inte att termostatförsedda fläktar är nått att hänga i julgran, trots ett långt och ballt namn...
Då jag väljer hellre en som i sin grundkonstruktion är tyst, men går fullt hela tiden.
När man ändå pratar kylning, vilket är en hel vetenskap om man orkar grotta i det.. När man bygger datorn, se till att genomluftsvägarna för luften är tillfredställande. Se till så att inte flatkablar och annat hindrar den luftström som ska flyta igenom datorn. Montera hårddiskar o annat så det medger bra luftflöde.

Om det finns tilläggskort, försök partinonera dom så att de inte sitter för nära varandra, till förmån för bättre luftcirkulation.

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu