Akta dig för Artic cooling och shidas är mitt råd...
Jag har en burk i min reparationshörna just nu som tillhör en stackare som köpt 3 kylflänsar av shidas, varav alla artic, ingen fungerar på denna burk, den stänger ner sig själv och klagar på overheat, satte på en originalfläkt jag hade liggandes, vips så funkade det, det var iofs en celeron 2.2.
Sålänge du inte ska klocka burken så räcker det med originalfläkten, gör rent med en väldigt fin trasa på cpu så inget gegg är kvar, sen dit med originalflänsen, om du använt den en gång redan så den svarta mattan är "sliten" så kan du dutta till lite pasta.
Vilken pasta du köper har mindre betydelse om du ska köra burken original, ska du klocka finns det speciella pastor som har olika förmågor vid högre temperaturer.
50 grader är lite mycket för en celeron 2.6 , allrahelst då sensorn sitter under cpu;n så är det inte så stor påverkan från resten av lådan. (förutsatt att den luft cpu-kylaren får är rumsvarm).
Att sätta chassifläktar i lådan är alltid bra, det 99% av alla inte tänker på är aerodynamik (nej,datorn ska inte flyga), dom sätter in så mycket fläktar som det går utan att ens tänka på vart luften tas ifrån. Fläktplatserna i en låda sitter aldrig där dom gör mest nytta, utan där dom får plats.
Bästa kylning = så mycket rumsvarm luft IN i lådan som möjligt, att ha xxx fläktar som suger, och xxx fläktar som blåser försämrar ofta saken då du inte kan få "kallare" än rumstempen, en fläkt som suger tar ju bort rätt mycket av denna luft, du får en cirkulation, men man måste noga avväga så att mer luft kommer in i lådan, än det som tas ut.
Jag kör en P4, 3.06 med originalfläkt och en stor chassifläkt som suger in luft i lådan, 44 graders arbetstemp, sätter jag in en till fläkt som suger, så höjs tempen till 47.
Sätter jag båda fläktarna på att blåsa blir det runt 36-37.
Detta gäller iofs just min dator, och just min configuration och placering av fläktar, det är en veteskap som inte har någon standard och är helt exklusiv för just din dator och lägenhet.
Dagens tips från mig är alltså, på med originalfläns & fläkt, fortfarande varmt, in med en 3-4" fläkt som blåser in luft, sedan kan du börja exprimentera vad som är bäst för dig, blås eller sug.
(Observera att detta inte är fakta utan endast min erfarenhet av datorskruvande)
|