Visa ett inlägg
Gammal 2003-11-09, 09:59   #3
agdor
Senior Member

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Nja, den har jag läst, men den beskriver bara en teoretisk funktion, som Auran tänkt att det ska fungera. I verkligheten uppträder vissa konstigheter, t.ex om du lägger en oval, utan signaler och växlar, med dubbelspår, så kommer tåget på det ena spåret att köra i full hastighet, medan tåget på det andra spåret kör med halv hastighet.

Om man kör en sträcka med Lok A, kör det med halv hastighet, men med Lok B kör det för fullt. Behöver inte bero på loken, det kan vara olika "Drivers" också. Det har jag inte hunnit testa.

Förklara det, den som kan?

När det gäller "AI Travel Direction Marker", så verkar dessa bara fungera när "Drivers" planerar sin rutt. Om de startar en ny rutt medan de står på en enkelriktad sträcka, struntar de uppenbarligen i att det är enkelriktat. Exempel: Föraren får order om att köra till Kolgruvan och lasta vid Spår 1 (som är enkelriktad). Sen ska han köra till Kraftverket och lasta av kolet där. I just detta fall är det kortare sträcka till Kraftverket genom att backa tillbaka. Men jag vill att han ska fortsätta i samma riktning och köra runt (som då är en längre sträcka). Alltså läcgger jag ut "AI Travel Direction Marker" för att enkelrikta spåren in på Spår 1. Tror ni han fortsätter att köra framåt när han lastat? Nehej då. Han börjar gladeligen backa för att komma till Kraftstationen med sitt kol...

Det är när du gör misstag som du lär dig något...
agdor besöker inte forumet just nu