Visa ett inlägg
Gammal 2003-11-09, 17:14   #23
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Vi gör en liten uträkning. På KMJ vet jag inga kostnader alls eftersom jag bara håller på med Wupper-expressen. Men vi kan i alla fall jämföra. Du vill köra ett tåg bestående av:

1 Ma-lok kostnad 48000:- eller 23000:- beroende på om du vill köpa eller leasa tåget.
20 timmervagnar som kostar 20000:- respektive 8000:- beroende på om du vill köpa eller leasa dessa vagnar.

En fråga är var jag får siffrorna ifrån? De finns eventuellt på hemsidan www.svttl.se . Klicka på 'ekonomin' och fliken 'fordonsdata' längst ned. Där ser ni siffror på det material som rullar idag på SWE (förkortningen på Svenska Wupper Expressen.)
- Grundpriset ser ni i det vitt fält och har ni pengar så köper ni direkt.
- Hyrpriset eller leasing som det egentligen heter ser ni i gröna fältet. Detta betalar ni varje vecka till ägaren. Ägaren kan vara en person eller virtuella banken i de flesta fall. När ni inte vill köra längre så lämnar ni tillbaks materialet.
- Köpepriset med lån ser ni längst till höger. Denna summa betalar ni i 52 veckor och sedan är materialet ert.

Hyrpriset och amorteringen ändras varje vecka beroende på utvecklingen i verkligheten när det gäller börs, dollar, ränta och dieselpriser. Det innebär att materialet efter 52 veckor har kostat ett helt annat pris än grundpriset.

Ett Ma-lok och 20 timmervagnar kostar alltså:

Grundpris 3,4 miljoner kronor
Hyra 33000 i veckan
Lånköp 68000 i veckan i 52 veckor.

Detta är vad vi minst bör tjäna ihop på en vecka.

Nu gör vi ett testkontrakt på dessa siffror. Gå in på http://www.svttl.se/testkontrakt.htm
och öppna den i ett annat fönster brevid detta så förklarar jag vad excel har gjort:

Kontrakt:
Längst upp så står det lite information om tåget vi pratar om, hur länge kontraktet gäller, hur många dagar tåget rullar osv osv. De vita fälten skall fyllas i

Utgifter:
Först så kontrollerar vi hur mycket det kostar för tåget att färdas på SWE. Alla avgifter förutom föraravgiften är tagna från verkligheten och så här mycket kostar det att köra tåg på banverkets spår. Jag matar in data för godståg i de vita fälten och får ut en summa på utgifterna, Summa utgifter. Jag får också ut inkomsten för ruttägaren, i detta fall SVTTL och slutligen så ser vi vad föraren får (de blå fälten).
Tåget kostar alltså 180 457 kr i veckan att köra.

Inkomster:
Här skall vi nu laborera så att inkomsterna blir större än utgifterna.
- Vi behöver lite vikter på tågen och dessa ser jag i Conbuilder när jag gör tåget så det är bara att mata in. Jag har tagit sifforna ur minnet i just detta fall men det är inte långt ifrån verkligheten

jag måste sedan skriva in hur mycket jag vill ha betalat av kunden för att köra detta tåg. Jag laborerar med mellan 1 och 2 kronor per tonkilometer. Är tåget kort och lätt så kanske jag måste ta ut 2 kr. Detta tåg väger mycket så jag tog ut 1 kr och vips så ser ni i 'summa inkomst' vad vi tjänar på detta tåg.

Staten:
Naturligtvis så vill statsministen också ha förtjänst på det vi gör. Av vinsten så tar dom 33% i skatt och Trigger får ut efter alla uträkningar 147 550 kr i veckan.

Notera några saker:
1. Om ett tåg går med förlust (tomtåg t ex) så betalas det ingen skatt till staten utan du får en återbäring istället. Detta kallas för förlustavdrag.
2. Veckovinsten för detta tåg skall även räcka till returtåget som normalt går tomt tillbaks när det gäller timmertåg.
3. Denna uträkning gäller för sträckan SWE till gränsen mot KMJ.

Frågor?

/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat