Det tre olika sorters järnvägar i Sverige:
- Sträcka utan linjeblockering (före detta Tam). På dessa sträckor sitter det tågklarerare på varje station och lägger växlar och signaler. På dessa banor slår INTE signalerna automatiskt om till rött när tåget passerar. Om stationen är obevakad, det vill säga att tågklareraren inte är på plats så är signalerna alltid gröna rätt igenom stationerna och växlarna är låsta i ett läge så att man bara kan rulla rätt igenom.
- Sträcka med linjeblockering. Här sitter det också tågklarerare på nästan varje station och sköter signaler och växlar men här slår signalerna om till rött när tågen passerar och man kan alltså inte ha grönt från båda hållen så att tågen kan köra emot varandra och krocka.
- Fjärrblockering. Detta är samma som Sträcka med linjeblockering med den skillnaden att det är en fjärrtågklarerare som sköter signaler och växlar på flera stationer efter linjen med datalänk.
På den första sortens järnväg så kan i teorin flera signaler visa grönt samtidigt in på samma spår men i 99% av fallen så är idag sjäva stationerna ombyggda med 'spårledning' så att endas en signal i taget kan visa grönt in på ett speciell spår.
Alltså, signalerna visar normal rött och det krävs 'handpåläggning' innan de kan visa grönt.
/Pursche
SVTTL
www.svttl.se