Tack, goa vänner...
Har ni nångång sprungit Stockholm maraton? Ni vet det där loppet som går genom stan i augusti, början tror jag... För nått år sedan så sprang jag det. Märkligt, jag som mest sitter på kontor eller hemma framför en dator... [B)] Som mest så blir gräsmattan klippt, det är ju en kraftansträngning bara det... Nu sprang jag Stockholm maraton iallafall... 10km, de e långt de för en kontorsråtta som mig...

Starten vid Zinkensdamm och gick sedan i en vid båge över Södermalm, för att på slutet ta en runda neråt Hornstull för att sedan vända upp mot Zinken igen... Vid 6km sprungna, då var bena inte roliga att ha o göra med, jag lovar! [:0] Och, då hade man inte kommit upp på Hornsgatan ens...
Några småkvarter bara, sen ut på Hornsgatan... Då hände nått magiskt... Ut på Hornsgatan och förbi Hornsgatspuckeln... Tacksamt ställe för åskådarna, bra koll på springarna där... Känslan när man sprang förbi denna skara av åskådare som ivrigt hejade på springarna... Även om man bara låg på 12304:e plats... var obeskrivlig... Man lixom lyfte och fick nya krafter... Hornsgatan flöt på som om man var i början av loppet...
Ungefär den känslan är det som infinner sig nu med era fina kommentarer om rutten...

... tack ...
Json, angående musei-område... Sträckan Landbäck - Kirvik är nog en bra ide, då har man ju även nära til timmerbanan, som har ett visst historiskt intresse... Hum, Flisberg ligger dock på sträckan Landbäck - Antberg, men det är ju inte så lätt att se... [B)] Men, jag har nog en bra plats som kan vara lämplig för en musei-station utmed kirviksdelen... återkommer..

Nu, när vi har ett riktigt svenskt ånglok i stallet, så måste ju en museistation tillgodoses...

Utsikten ner mot verkstäderna från kyrkogården... Ja, det låg faktiskt en kyrka här innan järnvägen kom till... Och, den ligger kvar, även om läget kanske inte är lika idylliskt idag som det var en gång i tiden...

Infarten till verkstadsområdet, precis nedanför kyrkan. Ett spår är in/utfartsspår, resten är uppställningsspår för de primära trafikfordonen då det är längst ut i verkstadsområdet.
/Mats A
LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14