Visa ett inlägg
Gammal 2003-12-14, 19:04   #17
Rogge
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Mazz

Rogge, jag skulle vilja få lite exempel på hur du tycker att en lutning ska vara utförd, för att få en fin känsla av lutningen.

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Det där med realistiska lutningar är svårt. Det verkar som om MSTS idag gör som på den övre bilden, dvs att när man passerar punkt A så lägger den på lut och släpper det lutet först när man passerat punkt B. (vice versa om det lutar nedåt i färdriktningen!)

Det jag tänker på är att göra som den undre bilden, dvs att man börjar luta vid punkt A för att sedan öka lutningen succesivt vid olika punkter, B, C, D osv. När man sedan kommit till slutet av lutningen skall den ju även fasas ut i etapper.

Utfasningen av lutningar faller lite på att det blir svårt att anpassa det till tågets längd. Om det är ett ensamt lok så blir det lite fel att fasa ut i tex 100 meter medans loket är på plan bana igen. Men ideén i sig kanske går att tillämpa?

Ytterligare några saker jag kom på:
  • Att sätta ut orienteringstavlor för hållplatser samt orienteringstavlor för huvudsignal och kanske lägga till "tioöringen" på vissa signaler:

• Att på vissa ställen, främst på enkelspår, sätta ut ljudsignaltavlor:

• Att skicka med en förklaring tillsammans med rutten som beskriver vad signaler, tavlor, mm betyder, både en svensk och engelsk version då rutten används även utanför sverige. Det är nog några som inte vet vad alla tavlor och signaler betyder gissar jag.

Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat