Visa ett inlägg
Gammal 2003-12-14, 20:19   #19
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Några kommentarer då, hittills...

Tack för ert engagemang, det är perfekt!

Angående fyrspår... Joo, det är fräckt ur aktivitetssynpunkt med 4-spår, men givet att KMJ ändå ska ha sina "rötter" från Värmlandstrakten, så är kanske 4-spår inte helt på sin plats i KMJ.

Metoden med lutningar för en mjuk övergång från plant till den lutning som man vill ha är ju en självklarhet tycker jag. Det är något jag utnyttjat så gott som från den första spårbiten jag la på LLJ och återfinns även i nuvarande KMJ. An en eller annan anledning så återfinns dock de trista "knickarna" här o där i KMJ pga t.ex originalspåren. Kuju har inte tagit nån somhelst hänsyn till detta. Om man inte tillåter sig till större förändringar än 0,3 MSTS-mått, så blir synintrycket helt ok. 10m kan bli något kort spårbit på en huvudlinje, jag använder runt 20-30m-spår på huvudlinjer om jag inte vill avsiktiktligt göra en tvärare övergång. På sidospår är 10m helt ok, bortsett från att man får vara lite observant på terrängen på sådana ställen.

Problemet med lutningar är nog egentligen snarare att man omedvetet skapar terrängens lutning i förhållande till spåret. Har man en lång lutning, så gör man det bekvämt med att utnyttja "Y" för att justera marken med lämpliga embankmentvärden, men då blir ju oxå marken justerad i samma lutning som spåret har, och man missar lite känslan av att det går uppför eftersom terrängen går samma uppför... Värt att tänka på när man formar terrängen...

Orienteringstavlor och ljudsignaltavlor ska vi självklart ha!

Skyltar under signaler är givet, så ska det vara.

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat