Japp, håller med, många bra och konstruktiva förslag har kommit fram!

Arbetet pågår, men förslagslådan är öppen länge till...

Så, vaknar ni mitt i natten med en fiffig ide för KMJ, in med den i tråden!
Liten statusrapport då. Jag har påbörjat omläggningen av spår i den svåraste delen, och det är Kvarndalen och ovanför densamma. Men, det området börjar närma sig sitt fullbordande nu för spårarbeten och inte har det blivit allt för mycket ingrepp i naturen heller...
Börjar med en före - efter bild från Kvarndalen, förvisso inte taget från exakt samma position. Jämförelsen för att ni ska få en hygglig uppfattning om hur stationsmiljöerna är tänkta at bli:
De här två första bilderna visar dagens Kvarndalen. Ni känner säkert igen er...
Nu finns det 6 genomgående spår vid perrong, där mittenperrongen lätttillgängligt når både bibanan och huvudlinjen, samt en nya uppställningsspår för vändande persontåg.
Hamnspåret är inte längre 3 spår, utan endast ett.. Mer balanserat i förhållande till möjlig trafikintensitet och stationens storlek i övrigt. Lutningen ner till hamnen är radikalt minskad, så nu ska vi inte behöva ha slirande lok på hamnspåret...
3 uppställningsspår i slutet av godsdelen, även om godsbangården i första hand används för genomfart av godstågen. Växling sköts på andra ställen.
De två perronger som primärt är avsedda för huvudlinjen eller bibanan nås med raka spår genom växelgatorna. Här infarten från bibanan som når den yttersta perrongen.
Kvarnen har flyttat på sig och har nu eget spår. Rundgångsspår är adderat mellan första och andra perrongen.
/Mats A
LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14