Som en del kanske läs i andra trådar hade vi nu i helgen (10 augusti 2003) besök från australien. Det var Henk Plaggemars från Auran som kom hit och på söndagen hade en visning av betaversionen av TRS2004 (Trainz Railroad Simulator 2004)
Sedan Henk för ett drygt år sedan startade att åka runt på olika "Trainz on the road"-träffar så har Auran märkt att Trainz är ett allt starkare och växande fenomen.
Tillkomsten av Trainz var att VD Greg Lane hade en dröm om att skapa en järnvägssimulator. 4-6 månader innan Trainz 1.0 skulle släppas så släppte Microsoft Trainsimulator 1.0 som på det sättet skapade intresse som sedan gynnade Auran när de släppte sin första version av Trainz. Microsoft inriktade sig på prototyp med rutter baserade på verkligenheten medans Trainz 1.0 byggde på att man körde en virtuell modelljärnväg. Detta har sedan ändrats och Trainz har utvecklats allt eftersom användarna har begärt fler funktioner.
Auran tycker det är bra att MSTS finns och de sporrar hela tiden varandra till att göra allt bättre spel, något som vi alla vinner på.
Det var lite kort den historia han berättade om hur Trainz kom till och hur det har utvecklats.
I och med TRS2004 så har Auran sagt att de kommer inte själva bygga objekten utan överlåter det till "Content developers" medans de själva lägger kraften på att utveckla motorn samt funktionerna i spelet. Anledningen till detta är att de klarar helt enkelt inte av att göra alla de önskemål de får om att bygga lok från USA, England, Frankrike, Holland, Tyskland, Canada och så vidare.
Henk sa som jämförelse att det är enklare med flygspel där en jumbojet 747 ser lika dan ut i hela världen. Det enda som skiljer är målningen. När det gäller tåg har varje land sina unika lok och vagnar.
Auran hoppas på att TRS2004 kommer att finnas ute innan året är slut. Vidare kommer de försöka skapa mer lokalt utseende på Trainz (t.ex genom att ha svenska lok på omslaget).
Henk sa att är det något han lärt sig när han rest runt är att alla vill ha sina "egna" lok på framsidan och gärna i spelet också.
TRS2004 innebär att det kommer bli enklare och snabbare att sätta upp aktiviteter då det finns färdiga industrier i spelet som producerar och kräver gods. Exempel på industrier är: kolgruvor, hamn och sågverk.
När du t.ex placerat ut ett kolkraftverk (som behöver kol) och en kolgruva (som skapar kol) så kan du säga till dina förare eller köra själv, mellan dessa ställen. Datorförarna följer hastigheter och signaler och lägger växlar själva mendans du kan köra ett helt annat tåg. Henk sa att detta är grunden som nu läggs till nästa version som kanske kanske innehåller online-möjligheter. Vidare kommer TRS2004 ha fullt stöd för ånglok.
Går allt som Kenny och Henk hoppas så kommer vi kunna sälja TRS2004 på Hjulmarknanden i stadshuset.
Frågor, kommentarer?
___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler