Visa ett inlägg
Gammal 2003-12-21, 12:23   #2
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Hej och välkommen!

Ska försöka ge lite svar på dina frågor.

1) Jag vet inte exakt hur han har namngivit sina filer men det borde vara så att du har mappar som heter A1, A2, B1 och B2. I varje mapp har du då förmodligen .im-filen som heter samma som mappen, det vill säga A1.im A2.im B1.im och B2.im sedan finns det en text-fil och själva texturen.

Det du måste göra är att kopiera hela mappen (t.ex A1-mappen), gör gärna flera kopior av den och kalla dem A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 B3 B4 B5 och så vidare, du måste sedan också döpa om .im-filen så att den heter samma som mappnamnet. Nyckeln här är alltså att im-filen och mappen har samma namn.

Säg till om du inte får det att fungera eller förstår min förklaring.

2) Svårt att svara på. Det beror väldigt mycket på datorn men det finns lite generella tips och det är att splines tar mycket datakraft. Ju fler splines dessot segare sedan beror det mycket på vilka objekt du använder. Är objekten dåligt byggda med för många polys går hackar det ganska mycket om man har många objekt men i princip finns inga gränser. Trainz kör på hela tiden tills din dator inte orkar mer.

Det finns ett program som heter FRAPS (finns en äldre version som är gratis) som gör att man ser FPS (frames per second) i spelet och då ser du lätt när du sätter ut objekt hur FPS påverkas.
Ett annat tips är att försöka hålla sig inom några få marktexturer. Tror att gränsen ligger på 250 man kan använda på en rutt men ju fler texturer ju mer slöar det också ner så försök hålla dig till några som fungerar bra att kombinera.

3) Har för mig att det ska finnas nedsänkta spår på Aurans download station.

4) Överlåter detta till Tomas då det är han som byggt broarna.

5) Testa att ta bort chump-filen (world_cache_dispatcher.chump) som finns här C:\Program\Auran\TRS2004\Cache (om du gjort en normalinstallation vill säga)

Lycka till med byggandet och välkommen att fråga på!

Var har du fått tag på kartan?

Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat