Citat:
quote:Tidigare skrev Banbyggarna
Kom gärna med förslag på hur man bäst packar sina saker i zippen ??
Hur ska readme se ut ??
Ska add to ref alltid finnas med ??
Ska det alltid finnas en bild på objktet/en med i zippen ??
Banbyggarna
© 2002-2004
|
Att ge credit är självklart tycker jag. I en rutt kan man tex skapa en extramapp där man lägger alla credits. Är det tex ett lok tycker jag credit skall ligga både i zip-filen samt sedan hamna i den/dom mappar objektet installeras i.
Packning:
När det gäller packning av saker så tycker jag det bör vara självklart att packa dom som självuppackande .exe-filer. Dels blir det snyggare men framför allt så förenklar det för slutanvändaren att man slipper klippa och klistra. Alla är inte erfarna användare som hanterar winzip utan svårigheter. Det underlättar även för både gamla och nya MSTS:are som kanske inte är helt insatta i alla mappar som tillhör MSTS.
Readme:
En readme skall vara så lättläst som möjligt genom att tex dela upp texten i stycken. Texten bör också vara rättstavad. Det finns alldeles för många readme´s som är mer eller mindre "oläsbara" samt innehåller massor av stavfel och blir därför än mer svår att förstå. Tycker man det är svårt med rättstavning, mm så kan man lämna texten till någon annan som kan fixa till den.
Readme skall innehålla information om vad det är man laddat ner, vem som gjort föremålet, ev krav från den som gjort föremålet ang rätt att använda föremålet i rutter med eller utan tillstånd samt övrig info såsom tex kända fel och buggar. Den skall också innehålla credits till dom personer som skall ha det.
Formatet bör vara pdf eller vanligt textdokument. pdf-formatet är att föredra tycker jag då man dels kan skapa en snyggare readme samt dels för att det inte är så svårt att fixa det. Man kan tex använda programmet PDF995 som är gratis att ladda ner från
http://www.pdf995.com och som gör utmärkta pdf-er.
Add to ref:
Ja, efterssom det finns mer eller mindre erfarna användare så skall add to ref alltid vara med. Gärna också med en förklaring hur man skall använda den annars så är det ju ingen ide att ta med add to ref, iallafall inte för den mindre erfarna användaren.
Bilder på objekt
Ja, bilder på det man släpper skall alltid vara med. Bilden/r och texter och "add to ref" lägger man i den zipfil där den färdiga .exe-filen ligger så att man inte skall behöva installera för att se hur det ser ut.
Till sist:
Ett bra ställe att titta på är Publiceringsguiden som finns här på e-buzz:
http://msts.e-buzz.net/html/faq_pubguide_swe.html
Pust, nu skall jag ta en kopp kaffe!

Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler