Visa ett inlägg
Gammal 2004-02-03, 16:23   #5
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Bra initiativ till den här tråden!

Angående copyright och credits, så har jag följande grundinställning vad gäller andras objekt som jag hämtar hem:

Credit till objekt-byggaren ska alltid ges. Det duger inte med att bara i "samlat uttalande" i ruttens readme ge en eloge till dom som byggt objekt, utan upphovsmännen ska äras med sitt namn i ruttens readme.

Copyrightfrågor är ju upp till varje objektbyggare att säga vad han/hon tillåter med sitt objekt. Men, det ska tydligt finnas med i readme. I synnerhet om man tillåter ommålning eller ej av objektet utan att behöva fråga.

Vad en zipp ska innehålla och vara strukturerad så skulle jag önska mnig följande:

* Shapes i egen folder med namnet "Shapes"
* Texturer i egen folder med namnet "Textures"
* Readme förståss, där legalt stuff finns och om det finns annat at berätta om förebilden eller objektets användning.
* Separat "add_me_to_ref.txt", formaterad så att det exakt stämmer överens med att markera allt och kopiera över det i "rutt.ref"
* Separat my_object_credits.txt -fil, som man plättlätt lägger över i ruttens credits-folder.
* En hygglig bild på objektet.

Readme bör vara på engelska och eventuellt på svenska. Hobbyn är ju väldigt internationel, så det tycker jag är bra om den i första hand görs på engelska. Byggnader är ju i många fall gångbara i fler delar av världen.

Bildlösa zippar med hemladdade objekt har för mig en tendens att hamna i "tar-den-sen"-kön för att senare utvärdera om objektet är nått att ha. I praktiken kommer dock aldrig det objektet in i rutten, tyvärr... Så, bild är en viktig del, tycker jag. Likaså en separat credit-fil, det vore kalas. Credit-filens namn ska helst ha ett namn så att det ascossierar till det aktuella objektet, förslagsvis samma som shapens namn. Och, därmed oxå blir unikt.

Fint vore om kanske man kunde göra en "mall" och instruktion om en sådan här standard på banbyggarnas sida? [:I] Om den kan göras även på engelska, så kanske vi kan påverka övriga delar av världen oxå att anamma en standard...

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu