Hej igen!
Tänkte att vfp420b Tobias nog kanske är som jag vad det gäller viljan att läsa manualer och tecknisk rådgivning innan man ger sig i kast med de stora verken. Den har aldrig riktigt viljat infinna sig med en gång hos mig, liksom.
Vad det gäller inköp av min nya kamera som är en Olumpus C-350 ZOOM så satte jag igång med fotandet direkt och kunde inte förstå varför bilderna blev suddiga.
I min manual till kameran så kunde jag läsa att man skall trycka ned utlösarknappen lite försiktigt en lite bit tills det tar emot. Då hamnar kameran i ett läge där den under en kort sekund ställer in skärpa och ljuskänslighet. Sedan är det bara att trycka ned knappelendet i bott och bilden skall nu bli skarp och fin. Just det. Så var det med det.
Ja....på tal om manualer. Är det någon mer än jag som sysslar med fototexturer? Kan man kanske få svar på varför det är svårt att få bra skärpa i det man målar i Gmax med hjälp av fototextur. Kan vara svårt att se om små detaljer hamnar på rätt ställe ibland. Får ofta göra om målningar och kolla i TOE och tillbaka till Gmax för att gissa var t:ex de vita strecken på Y1-1314 skall sitta för att komma rätt med sida och fronter.Dwet hjälper inte att Zooma in i Gmax. Ju närmare jag kommer ju sämre blir skärpan.
Går det att öka och minsak skärpan/pixtlar i Gmax? Är frågan alltså.
Se skilnaden på Gmax och TOE här nedan.
Bild från Gmax
Bild från TOE
Kalle Hyllman
KAH