Excel är ett mycket intressant program att jobba i. Jag har Office 2000 standard svensk release och jag har haft en liten aning om hur jag skall få ovansående värden att stanna på 100%. Nämligen genom att anända en OM-sats Enligt hjälpen så ser den ut på följande sätt:
OM(G5>100,100,G5). Detta betyder att om cell G5 är större än 100(%) så skall den vara 100(%) annars skall det vara värdet i cell G5. Enkelt och kristallklart och detta står också i excels hjälp om man söker på
OM.
Men detta har inte fungerat och jag har kliat mig i huvudet och frågat allehanda experter om detta.
Nu har jag kommit på lösningen

Kommateknet skall bytas ut mot semikolon. Det skall alltså se ut enligt följande:
OM(G5>100;100;G5). Vips så fungerar allt jättebra och man får en beläggning på max 100%.
Hur i hela ... kan man i hjälpen ha så fullständigt fel???? [8]
Detta innebär att alla nya och förlängda avtal kommer att använda denna nya uträkning. Detta innebär också att jag kommer att göra lite upphandlingsförfaranden precis som KMJ och VHJ gör. Det innebär också att ni fortfarande får köra det ni vill köra.
Ett upphndlingsförarande kommer att bli löjligt enkelt och kan se ut enligt nedanstående exempel.
EXEMPEL
Vi på SVTTL beöver utveckla persontrafiken, den regionala, mellan station A och B. Följande tåg vill vi få igång:
Från A till B, Avgång 08:00
Från B till A, Avgång 10:00
Från A till B, Avgång 12:00
Från B till A, Avgång 14:00
- Dessa tåg går 5 dagar i veckan.
- Det behövs 1 tågsätt och arbetstiden är 30 timmar i veckan.
- kontraktet gäller tio veckor med start vecka 12.
Två av följande tre frågor skall du, som är intresserad av att trafikera detta svara på:
1a. Hur mycket skall biljetten kosta per personkilometer? (0,1 till 1,50 kr/personkilometer)
eller
1b. Hur stor beläggning vill du ha på dina tåg (50%-100%)?
2. Vad vill du köra med för tåg (Valfritt)?
Detta är allt. Naturligtvis så finns det nu små frågor.
* För högt pris minskar beläggingen på tåget så tänk dig för. Beroende på börsens utveckling så är ca 0.7 kr ett rimligt pris.
* Beläggningen kan jag sätta till t ex 95%. Då får du ut ungefär de ultimata inkokmsterna på tåget. Om börsen går upp kraftigt så kan du dock slå i taket och få 100% och då börjar du snart förlora pengar. Om börsen går ned kraftigt så kan beläggingen minska till 75% och då kan du också förlora pengar
* Du får köra med vad som helst men kom ihåg att du, om utgifterna är större än inkomsterna för tåget, kanske måste köra egen kompleterade trafik för att få ekonomin att gå ihop.
M v h
/Pursche
www.svttl.se