Allt är ju ett samspel mellan grafikkort, RAM-minne och processor.
Det som dock är absolut viktigast är 3D-kortet (grafikkortet) därefter processor och sedan RAM-minne.
Sedan beror det väldigt mycket på hur banan man kör på hur den är uppbyggd. Är den uppbyggd med "fel" objekt och på "fel" sätt kan du ha en superdator och det går ändå segt.
Vad menar jag då med "fel" objekt och "fel" sätt? Jo, som alltid när man bygger 3D-modeller gäller det att bygga med så få polygoner som möjligt och använda texturer på rätt sätt. Ju slösaktigare man är med polygoner och om man konstant använder 1024x1024-texturer (storleken på texturer i pixlar) dessto mer måste daton jobba för att visa ju den modellen. Det ligger med andra ord ett ganska stort ansvar på oss som bygger objekt för att få dem att flyta bra på olika datorer.
Sedan när det gäller att bygga en bana på rätt sätt så är varje baseboard uppdelat i 3x3 "rutor". För varje ny ruta som tåget kommer in i måste grafikkortet läsa in objekten. Om man då råkar sätta en massa nya (oinlästa) objekt i en enda ruta blir det att den måste läsa in väldigt mycket på en gång, vilket leder till hack i spelet. Om man istället delar upp dessa nya objekt på dessa 9 "rutor" blir det jämnare belasting och förhoppningvis bättre flyt i spelet.
Detta gäller TRS.
Hoppas du blev lite klokare.
___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler