En resa uppför övre stomnätet mot Antberg...
Från slutstationsorterna som ansluter till övre stomnätet så trafikeras ju sträckan av 2 typer av heltåg, det är malmtågen från Dandret förståss och det är olika former av petroliumprodukter från Antberg. Oljetågen är lite olika långa, medans malmtågen alltid är långa. Den här delen av LLJ är enkelspårig, men som tur är så finns det några trafikplatser att mötas på utmed sträckan. Hastigheten ner mot Landbäck är satt till typiskt 90km/t och uppför är det satt til 110km/t. Det går konstant nedför från Antberg på den hgär sträckan, därav den något lägre sth i nedriktning.
Vi följde med en LLJ X11 en bit från Landbäck med destination Antberg och det blev några möten utmed sträckan... Vi börjar strax ovanför landbäck, där gamla LKJ grenar av från stomnätet mot Kirvik, där ytterligare en heltågstyp förekommer, cementtågen.
Kirvikslinjen är visserligen mindre lutningar, men har en lägre standard och har en något lägre sth.
Pinans plats passeras utan att behöva invänta några tåg. Men, ingen anledning till brådska, vi har mötande tåg att invänta vid Flisberg... [B)]
Flisberg är utformat för möten med icke regionala tåg, så tabellerna ligger utan möte för sådana. Andra tåg som inte ska släppa av passagerare går utmärkt att möta.
Första mötet, ett kort oljetåg på väg till Svappavaare från Antberg.
Andra mötet är betydligt mäktigare...
Dm3 med 40 vagnar är en maffig syn när det försiktigt och värdigt glider förbi oss...
Så, efter uppehållet grönt för oss att gå vidare mot Petervik.
"Klart, vänta kör 40"... Perrongspåren, dit vi ska, ligger på sidospår en bit fram, så det blir till att vackert glida in på dessa i lagom fart...
I Petervik kort väntan på nästa möte...
Passagerarna har lagom hunnit att gå av / gå på när det mötande tåget anländer, ett till oljetåg, men på väg till en ort ovanför LLJ:s linjenät.
Så kan vi fortsätta vår färd mot Antberg, nu finns inga planerade möten fram till destinationen, trots att vi har en knapp mils dubbelspår, precis innan Dandretlinjen viker av från stombanan.
Signalsättningen har nu nått ner till Landbäck, som ni ser. Hastigheter och signalfunktioner provas under arbetets gång under mer intensiva former än vad trafiken för den färdiga rutten kommer att utsätta partierna för. En enkelspårig linje kan ju helt enkelt inte svälja särskilt mycket trafik och det är därför ingen större vita att förse enkelspårs-sträckor med block, utan det blir endast en signal för hela sträckan mellan stationerna. Från Dandret finns det dock en blocksignal mellan stationerna, då planeringen ofta görs med två malmtåg med relativt nära avgångstider, för att lite effektivare utnyttja banan.
Ursäkta för mängden bilder, hoppas ni står ut ändå... [B)]
/Mats A