Visa ett inlägg
Gammal 2004-03-13, 22:13   #9
maed1
Junior Member

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Bra gjort DJ Clinton!!
Kul med lokförare som känner sin linje. Och ett helt riktigt svar. Det som syns på bilderna är, i norr, anslutningen till CHJ, Charlottenlund-Hovsjö-Järnväg. Samt i söder vid Mellanåker där linjen ansluter till västra stambanan ned mor Ekholmen. Arbetet har pågott en stund så jag tänkte berätta lite om CHJ. Sträckningen är dryga 10 mil och Ängelsborg till Charlottenlund är enkelspårig och går rakt upp i det Småländska höglandet. På denna del passeras två stationer. Först kommer man till det sömniga lilla samhället Smålandshögar. På vägen dit åker man längst med sjön Båven som sträcker sig ända upp till Södra Nyby.

Sedan kommer man till Smålandshögar med ett sviktande trafikunderlag.

Därefter går linjen upp på det Smålänska höglandet mot Värnaryd som ligger vid sjön Värnaren. En ort som fått ett uppsving och blivit ett populärt alternativ till Charlottenlund.

Mellan Värnaryd och Charlottenlund är det ca tre mil och från Charlottenlund till Mellanåker är det dubbelspår hela vägen.
Charlottenlund är lite av en järnvägsknut med spår till fyra olika orter i ost mot Värnaryd och Ängelsborg, samt även till Sandaråsen. I väst finns den moderna dubbelspårslinjen mot Mosseryd, Hovsjö och Ekholmen. Samt den gammla enkelspåriga direktförbindelsen till Hult och Dunholmen.

De två bilderna som du kan se komer från Charlottenlunds centralstation samt den närbelägna lokstationen. Så snart kan du starta i Västerköping och köra aktiviteter som kan ta dig antingen den vanliga sträckningne på VHJ eller så kan du köra över CHJ,s sträckning och komma till Ekholmen.[] Jag kommer att visa lite fler bilder vad tiden lider. Ca sex mil av sträckan börjar bli klar vad beträffar landskap och signalsättning. Slutligen DJ Clinton du som gissade rätt som första pris till dig så skickar jag gärna en CD med CHJ som beta när det drar ihop sig. Ge mig bara din mailadress så löser vi det praktiska. Slutligen hoppas att detta tillskott till "Svenska rutter" är välkommet jag har provat några enklare aktiviteter och det fungerar bra med VHJ och CHj tillsammans.
Hälsn Magnus
maed1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat