Haha, 95% var en chansning eftersom det var skillnaden mellan 2.klass och 1.klass enligt SJs gamla taxa på sträckan Varberg - Göteborg (vilket är sträckan jag själv mest åker). Samma prisförhållande rådde även mellan normalbiljett 2-klass intercity och 2-klass Linx. (En 2.klass Linx kostade alltså lika mycket som 1.klass Intercity mellan Varberg-Göteborg).
I dagsläget är skillnaden större upptäckte jag precis när jag tittade på sj.se En 2.klass utan rabatter kostar 86kr och 2.klass Linx 201 kr på samma sträcka nuförtiden
Intressant är ändå, om man ska se på beläggningen, att klockan 1940 går det Linxtåg från Varberg till Göteborg, 1945 går ett intercitytåg från Varberg till Göteborg. Tågen står inne på stationen samtidigt (eftersom IC-tåget släpper förbi Linx) MEN dom har ungefär lika många resenärer!!! Då menar jag totalt hur många som går på i Varberg, studien är givetvis inte empirisk men väl utstuderad av mig eftersom jag pendlade med det aktuella IC-tåget i ett års tid.
Nu kan detta bero på att vi har de förskräckliga X31K som IC men vem sa att passagerare alltid väljer billigaste alternativet? Håller i övrigt med "Sibbmark" att biljettpriser är svårt....
---
Pursche; vi kanske skulle låta systemet vara som det är ändå. Anledningen till att jag tog upp ämnet var att jag börjat fundera på att köra nattåg och är är skillnaden mellan att koppla på en extra sittvagn och en extra sovvagn med dusch/wc i hytten enorm. Sittvagnen tar typ 70 pass och lyxsovvagnen max 22 pass.
Men, som jag tidigare har sagt, vore bra om vi kunde lägga in ett "kvalitetstillägg" där man tar hänsyn till tågets standard. Fler personer åker X2000 än X9! Här skulle man även kunna väga in restaurangvagn. Ett annat alternativ är att låta restaurangvagnen "åka gratis", alltså inte räknas in i brttonkm-priset.
http://www.seaside.se/~sea1712d/