Citat:
quote:Tidigare skrev vfp420b
Men det gör väl ingenting om man går på järnvägen, + detta stickspår!
Jag har gått en lång sträcka på järnvägen, väntade först på tåget vid stationen, som åkte förbi, sen gick jag! Det kom inga tåg då![ )]
|
En gång i tiden var jag konduktör vid en museijärnväg. Vid en industri längs banan fanns det en truckförare som inte ville stanna vid stoppskylten på den obevakade övergången som fanns mellan industrin och lagret, han menade att han kunde köra efter tidtabellen och stanna bara när det skulle komma tåg. Han hade nog aldrig hört talas om vare sig försenade tåg eller extratåg. Ibland händer det dessutom att det kommer arbetsfordon mer eller mindre direkt efter tåg, så att ett tåg har passerat säger inte att det inte kan komma fler.
Vid flera tillfällen har folk slängt sig av spåret när man kommit med tåget, en bra plats att rasta hunden eller ta sin dagliga motionsrunda verkar dom ha tyckt. Att motionen snabbt kan förvandlas till ett sprinterlopp där målgången kan bli väldigt definitiv om man förlorar har dom inte tänkt på. Man har hjärtat i halsgropen en stund efter att någon precis har kommit undan även om man sitter på tåget kan jag intyga. Det blir inte bättre om den som går på spåret inte hinner undan utan får sig en kyss av tåget, den gången gick det bra dock.
Man skall inte gå på spåret, så enkelt är det. Det finns faktiskt en lag som säger det också.
/Bosse