Ljudet måste först editeras så att det blir i rätt format (22 kHz mono om jag minns rätt) sedan måste det skapas separata ljudfiler för varje "notch" både vid ökande och minskande varvtal på motorn.
Default är 8 lägen och då behöver du
1) Tomgångsljud
2 Ljud från tomgång till 1:an
3) Ljud från 1:an till 2:an
4) Ljud från 2:an till 3:an
... och så vidare ända upp till 8:an och därefter hela vägen ner igen till 1:an.
Allt som allt behöver du 17 st ljudfiler i wav-format och enligt de specifikationer som jag ovan nämde.
Man kan fuska och sätta samma ljud på en del om man inte vill att det ska låta annorlunda när loket ökar hastigheten.
När du har dessa filer klara måste du skapa ett alias av befintlig Y1 och göra en egen config.txt till motorljudet som du sedan hänsvisar till i lokets egna config.txt. Detta förutsätter då att du har ett eget KUID (användar-id) hos Auran.
Dock är jag lite fundersam till hur alias på lok och vagnar fungerar i TRS, men det kanske någon annan har koll på...
___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler