Visa ett inlägg
Gammal 2004-06-01, 23:37   #40
pussgurkan
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
Standard

[:0][:0][:0][:0][:0][:0]
Kul att forumet lever (om någon tvekat om detta)
Naturligtvis måste det kort jag själv har vara det bästa, annars vore man ju en idiot !
En ganska träffande slutsats eller hur ?

Nu är det så att jag bygger ca. 10-15 datorer/år och eftersom jag är ganska PV på det här med datorer så vill jag gärna framhärda ett JAG vet vad jag pratar om !
Defakto är att en av mina söner har en P4 med ett ASUS RADEON 9800XT 256MB DVI/TV/VID-IN AGP i den andra har en P4 med ett ASUS V9980/ULTRA/TD GEFORCE FX 5950 256MB TV-OUT i
Motsvarande kort i likadana burkar båds har Intel P4 3.2Ghz byggda på Asus P4C800-e delux moderkort båda med 2Gbyte internminne, 2x 120GByte SATA diskar. och naturligtvis uppdaterade bios och drivers.
Skillnaden i prestanda är inte stor då flaskhalsen inte sitter i grafikkortet utan i datorernas bussar (AGP och PCI)
Däremot är det utan tvekan så att Readonkortet oftare går ner och ger felmedelanden framförallt om man jobbar med grafikintensiva program ex TrainZ 2004 och även MSTS (i den mån de kör det gammla programmet)
Och som jag sagt tidigare ASUS är den Leverantör som snabbast får upp uppdateringarna.
När det sen gäller hur känsliga de olika korten är så syns detta på det antal reklamationer som butikerna får på de olika typerna av kort,
och enligt en av mina hovleverantörer så kommer det in dubbelt så många Readonkort för reklamation som Nvidia kort (om man räknar ut ett genomsnitt av´vad som sålts och vad man får tillbaka)
Och till er som kör MSTS så behöver inte ni särskilt avancerade kort då grafikmotorn i spelet är ganska enkel (vid det här laget närmast antik)

Men som sagt var valet är fritt och som orspråket säger:
Snålhet bedrar vishet eller Det finns två sätt att lära sig, endera av andras misstag (de smarta), eller göra alla mistag själv (de ???)
Slutligen Json lycka till med den nya datorn
om du vill fråga något så maila mig så skall jag försöka svara

pussgurkan besöker inte forumet just nu   Svara med citat