Visa ett inlägg
Gammal 2004-06-12, 18:34   #12
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Vi kanske ska skilja på payware tåg/objekt/rutter och att betala för att kunna ladda ner....

Att behöva betala för att kunna ladda ner freeware saker (som på t.ex. uktrainsim och på train-sim.com) tycker jag värst om. Dom sidorna gör freeware till payware och så ska det f.. inte vara!

Visst det går att ladda ner ifrån dom utan att vara betalande medlem, men det är knappt att det går. På uktrainsim så hamnar man i en kö och det är bara 5 som får ladda ner samtidigt och till en hastighet av c:a 2,00 kB/sek. Skitdåligt!!!!

Enligt (Fredriks) siffror i denna tråd: http://msts.e-buzz.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8473 så skulle det kosta 30 000 - 100 000 per år för att driva e-buzz. Och det är kostnaden som tvingar bl.a. uktrainsim att ta betalt. Men när Fredrik sen berättar vad e-buzz verkligen kostar per år så säger han:

"Den enda kostnad vi/jag har är betalningen för domänen(rna) e-buzz.net och stw.se - Denna kostnad står jag och STW för. Kostnaden 30 000-50 000 skulle vara om vi blev ivägkörda från Christians server och blev tvungen att hyra in oss på något större webhotell."

"e-buzz.net kostar 30$ per år (~234 kr) stw.se ligger på 200 kr per år har jag för mig så det är inga större pengar det rör sig om."

Detta gör mig smått förvirrad!?????? Ni har Christian som sponsrar e-buzz med serverplats. Varför kan inte uktrainsim m.fl. sidor ha sponsorer? Är dom för stora för det? Kan man inte ha fler än en sponsor? Lättare att ta medlemsavgift, än leta sponsor?

När det gäller payware tåg/objekt/rutter så är det upp till alla om man vill syssla med sånt. Jag har sagt redan varför jag är emot det!

Jag kan förstå varför företag sysslar med det. Dom gör det oftast enbart av skälet att tjäna pengar. Privatpersoner har jag dock ingen förståelse för. Varför göra det svårare för dom som har det sämre ställt att syssla med det dom gillar!???? Bara för att dom själva ska kunna köpa payware? Bra, då är ju den dåliga cirkeln sluten och sen rullar det på....

Och Fredrik, jag vet att många hobbys (kanske alla????) kostar pengar. Men måste dom göra det? Kan det inte få finnas nån hobby som är gratis?

I denna tråd: http://msts.e-buzz.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9412 så skriver Emges:

"Pierre, det enda ekonomiska intresse som finns i ST2004 är att driva verksamheten här vidare. Dvs forumet, filarkivet, webbsajterna, mässor, och liknande. Tycker du att det är fel att vi uppmuntrar till det? Att man dessutom med senaste versionen får det bästa av Trainz med mängder av svenska prylar är ju vinst för alla parter."

Förvirrad blir man minst????? Varför ens ta upp forumet, filarkivet, webbsajterna när man kunde läsa i den andra tråden att dom inte kostar speciellt mycket!? Jag får en känsla av att man behöver nått att skylla på när man sysslar med payware!? Skäms man för att man sysslar med sånt?

Som jag sagt tidigare så är det inte jag som bestämmer om det ska finnas payware eller inte och vem som ska syssla med det.

Men ni som gör det kan väl stå för det och ge raka besked!

Edit: Tog bort Janne så han blir glad!

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat