Pierre skrev:
"Jag tror (skriver TROR) att uktrainsim och train-sim.com valt den enkla lösning att ta pengar ifrån deras besökare och när dom gör det, så bryter dom mot det som står i Readme-filerna på deras downloads!"
Jag håller med Fredrik. Så länge det finns ett alternativ att ladda hem dessa filer gratis (även om det kanske går långsammare) så bryter man inte mot readme-filerna. Det man ev betalar för är snabbare/bättre nedladdningsmöjligheter.
Samtidigt en fråga till Fredrik och alla andra som har freewaresaker hos banbyggarna eller E-buzz.
- Får man, utan att fråga först, lägga alla nedladdningsbara filer på en CD/DVD och sälja den för självkostnadspris till människor som idag inte har internet eller sitter med modem?
- Om man får det, vad ingår då i ett självkostnadspris? ingår t ex en mindre summa för förslitning på brännaren och datorn?
Min personliga tanke är att man
inte får göra detta. Och vad är då skillnaden jämfört med UkTrainsim och Trainsim.com? Jo där tar de ju betalt. Jo skillnaden är att om man laddar upp en fil till deras sida så bör man också veta om hur sidan fungerar med nedladdning och ev betalning. På E-buzz finns det inget alternativ. Allt får laddas hem gratis bara man är medlem. Hos Banbyggarna behöver man inte ens vara medlem. Det är bara att ladda ned.
M v h
/Pursche
www.svttl.se