Pursche:
Intressant frågeställning. Där jag tycker både ja och nej.
Ja: Om en god vän, kompis eller liknande lånar min dator och bredband och laddar ner en massa addons som jag bränner på en CD/DVD och jag får betalt för vad skivan kostar - Helt okej. Jag ser egentligen ingen skillnad om jag själv gör en CD/DVD till mig själv eller om CD/DVD har en annan ägare. Kostnad för förslitning på dator och brännare borde inte tas med men det är också svårt att räkna ut vad en sådan förslitning kostar. Helt klart är att det finns fler faktorer också. Ska man betala för stömmen man förbrukar e.t.c ?
Nej: Nej anser jag då de som lagt upp sina filer först ska få godkänna om deras saker ska få spridas på mer än det sätt som först är tänkt - Nedladdning via internet
Men det är svårt att säga ett Ja eller Nej. Men om du skulle sälja CD/DVDs där du gick med vinst och det var en omfattande försäljning då är det blankt nej. Många kanske tycker det är märkligt och jämför det nu då med vad train-sim och UKtrainsim gör men jag vill påstå att det är en sak att täcka sina utgifter och en annan att driva en vinstdrivande förening.
Lite utanför ämnet:
Anledningen till att man måste vara medlem på e-buzz för att ladda ner är att vi tididgare hade det likt Banbyggarna och märkte efter ett tag att filerna blev direktlänkade från andra forum och siter vilket gör att ens filer "syns" på bettydligt fler ställen och är enklare att ladda hem för fler men det märktes också i trafikflödet. Det snodde helt enkelt för mycket trafik. Genom att vara medlem gör vi det något svårare då folk måste hitta hit för att kunna ladda ner och detta begränsar trafiken.
En som dock ska ha tack är det Jenza som har plats för Hawks fina rutter. På detta sätt att han har ruttern avlastar det e-buzz en hel del och det vinner vi alla på så Hawk och Jenza ska ha tack för att ha ordnat det på det sättet!