Är heller ingen expert på datorer, men likväl en glad entusiast, och min reflektion är att det hackar lite när miljöerna är "överstimulerade", dvs när det är väldigt mycket objekt på ett specifikt ställe. Kommer det då dessutom ett mötande tåg, som är rörligt, händer det även mig, med en relativt kraftfull dator och små problem, att det hackar lite.
Jag brukar lösa det genom att placera ut consist snarare än rörlig trafik längs banan och då hackar det mindre. När man sedan kör märker man ingen större skillnad. Rörlig trafik hör hemma på de långa och inte så detaljerade transportsträckorna medan stadsmiljöerna och stationerna får nöja sig med fasta consist.
Det är inte heller så konstigt att upplevelsen avtar med uppgraderade grafikkort. Man kan väl beskriva det som att ju starkare förstoringsglas desto mer detaljerad verklighet. Äldre produktioner är av naturliga skäl mindre "finmaskiga" och blir sämre ju tydligare de granskas, vilket inte minst bevisas av att det krävs allt mer av datorerna i fråga om hårddisk, processor mm.
|