Visa ett inlägg
Gammal 2004-07-19, 07:59   #6
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Pson, min aldeles egna och personliga uppfattning är att om 15 veckor så har minst 1 bolag gått i konkurs eftersom inkomsterna från persontrafiken minskar med 50% samtidigt som utgifterna för de inköp av material som gjorts ligger kvar på samma nivå.
Hur kan jag nu tro detta? Ta VHJ som ett exempel. Efter att två kontrakt är inlagda så är antalet resande per tåg nere på siffran 1316 från att ha varit uppe på nästan 4000. Jag har då 12 kontrakt till som skall läggas in där två av dessa kontrakt består av 90 tåg.

Jag ser en självsanering av bolag som faktiskt riskerar att minska de som är med i SVTTL med upp till 25% pga av att man kommer att tycka det är för svårt. Detta tror jag kommer att kompenseras av att jag nu skall ta itu med godstrafiken och fabrikerna.

Jag ser också ett problem med upphandlingarna rent tidsmässigt, jag har inte tid med det också. Bl a så drar det ut på tiden när JBJR2 kommer att bli klart i sådana fall.

Redan idag så är det ett jäkla liv om ett av bolagen skulle få den minsta fördelen gentemot ett annat bolag. Det har redan urartat till personangrepp i minst tre omgångar mellan olika bolag det senaste året. Detta skulle inte bli bättre om jag införde en upphandling.

Jag vill se vad som händer de fyra närmaste veckorna innan jag är beredd att diskutera detta. Jag har suttit i tre månader med resandestatistiken och gjort beräkningar på vad som kommer att hända teoretiskt och är väldigt nyfiken om dessa uträkningar stämmer i praktiken.

Nu åker jag och jobbar i 5 dagar så bli inte sura om det tar lite tid innan jag svarar på forumet. Jag skall försöka hitta en dator med internet så ofta jag kan på kvällarna.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat