Visa ett inlägg
Gammal 2004-07-20, 21:13   #13
sibbmark
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev mrdaddydj

Oj! Men det var fint ändå tycker jag.
Men vet du vad det gjorde i Bengtsfors, av alla ställen?

Erik Höglund
Ja, det vet jag... Eller i varje fall nästan... DVVJ hade någon sorts jippo där man bland annat visade modern godshantering med containerhantering och lastning direkt från bil till tåg, då var Tc-loket där som dragare... Jag undrar om inte DVVJ i varje fall hade hyrt, möjligen köpt, loket av BK-Tåg. Det kan vara värt att notera att det inte sitter någon BK-Tågskylt kvar på sidan av loket.

Man visade inte bara modern hantering, utan också ånglok (utöver ordinarie rälsbusstrafik). Bilden nedan visar E2 935 och 1122, också i Bengtsfors. Tidens tand har inte farit fram varsamt med bilden, den är nämligen från samma datum...

Då återstår bara en sak, vad var det för jippo DVVJ hade? Ärligt talat kommer jag inte ihåg det just nu. Skall fundera på det så får vi se om det inte dyker upp, men just nu står det stilla... Det var 80 år sedan Mellerud-Åsensbruk öppnades, det var 76 år sedan Mellerud-Bengtsfors öppnades hela vägen, det var 16 år sedan turisttrafiken upptogs. Kan det ha varit ett försenat 75-årsjubileum möjligen? Jag får fundera vidare på det där om ingen kan rädda mig...

/Bosse

Tillägg 2004-07-25.
Det var DVVJ:s 75-årsjubileum. Sedan får någon annan sköta matematiken eftersom jag fortfarande får det till 76 år... :-)

<center></center>
sibbmark besöker inte forumet just nu   Svara med citat