Visa ett inlägg
Gammal 2004-07-27, 22:49   #8
sibbmark
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pierre

Att jag inte sett det förut??????

Dom som gör landskap i Trainz med Emges DEM-tutorial, använder ju SRTM data....

Det skulle vi MSTSáre också kunna göra och få riktig svensk terräng. Då skulle vi kunna få lite riktiga svenska rutter och som ni ser på bilden nedan, är det ganska många rutter som kan byggas.

Bild från Emges tutorial!

Tänk t.ex. Tottes Trollhättanrutt med riktig terräng eller Göteborgs spårvägar eller Stockholm-Uppsala eller Stockholm-Göteborg o.s.v.

http://pirpen.cjb.net/
Jag har provat att använda datat för rutter (nej, jag bygger fortfarande inga rutter officiellt, men jag måste ju testa...) men jag blev inte riktigt nöjd.

Jag valde en plats där jag vet hur terrängen ser ut, men för den platsen så var upplösningen för dålig för att ge det resultat jag ville ha... 90 meter i nord-sydlig riktning och ungefär 50 meter i ost-västlig vill jag minnas att det var, men då försvann dom dalgångar jag ville ha i vissa fall helt. För att få med terrängen på ett "bra" sätt med det här datat så får man inte ha variationer i terrängen som är mindre än 300 meter i nord-sydlig riktning och 150 meter i ost-västlig, och det är ju lite mycket... Saker som är mindre än så riskerar att helt försvinna och jämnas ut när RGE (borde det bli) skapar marken.

Däremot är datat alldeles utmärkt om man vill ha "färdig" terräng och inte vill skapa den själv, eller om man inte är så kinkig med alla variationer i området man vill efterlikna, jag ville ha terrängen väldigt lik verkligheten...

Vill man istället bygga en rutt från USA så finns det betydligt bättre upplösning på datat gratis...

Vill vi ha samma noggranhet här i Sverige så får vi nog köpa datat från Lantmäteriet och det är inte billigt, tyvärr... En annan lösning är naturligtvis att köpa egen satellittid och få alldeles eget data att leka med... Det kostar nog ändå lite mer...

/Bosse, som märker att jag inte glömt allt om Earth sensing satellites och faltningsfenomen trots allt... :-)
sibbmark besöker inte forumet just nu   Svara med citat