Visa ett inlägg
Gammal 2004-08-30, 17:36   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Tomas.

Nu tror jag att du har planterat ett getingbo i skallen på mig.
Det surrar och snurrar.
Men jag tror att det har klarnat lite för mig, om jag inte nu är ute och cyklar eller om det är bålgetingar du har planterat ut i skallen på mig.

Om jag har fattat det rätt, så är kartan från lantmäteriets 1 m/pixel på 300x300 pixel och motsvarar 300x300 meter. Genom att planera ett köp därifrån och markera bilden med den röda fyrkanten, så upptäckte jag att bilden höll 300x300 pixel som du skrev.

Då har jag hela tiden vart inne på rätt väg innan i alla fall, med att 1 m/pixel motsvarade 1 meter, så min bild ovan på 940x940. Då skulle motsvara 940x940 meter. Har bara inte tyckt att avståndet riktigt stämmer. Tog och kikade lite närmare på bilden som jag hade sparat från lantmäteriet som en A4:a. Då det inte går att spara bild som. Genom deras sida.

Nu till det pinsamma.
När jag sedan öppnar den sparade A4:sidan. Kom jag på att det är ju bara 18% av sidan som vissas, för att jag har inställt vissa hel bild. När jag sedan körde full size, blev det ju en jättebild av det hela och dessa 300x300 rusade upp till 940x940.

Så bilden ovan på 940x940 motsvarar 300x300 pixel.

Om du hade lust att fixa en basemap, så väljer jag nog den på 0,25 m/pixel.

Skulle även vara tacksam för en på 1 m/pixel.

Då detta mesta hos lantmäteriet ligger på Sverige svartvit och där går det ju bara att zooma in till 1 m/pixel.
Så att man kan försöka att skarva ihop dom, när inte dom andra räcker till längre.

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat