Visa ett inlägg
Gammal 2004-10-14, 19:35   #11
niofem
Guest

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pierre
Angående barn av idag, så finns det två stora problem:

Barn kan inte bestaffas av skola/föräldrar. Då blir det en anmälan om misshandel direkt. I och med avsaknad av bestraffning, så vet ej barn att dom gör fel.

OBS! Bestraffning är inte likamed barnmisshandel!

Det satsas inte på barnen. Många fritidsgårdar har stängt på helger eller slagit igen för gått. Och då har barnen inte mycket att välja på och det är lätt att det blir fylla och förstörelse.....

Sen skulle fler patrullerande poliser på helger behövas. Idag sitter dom oftast bara i bilen och åker runt runt på stan.

http://pirpen.cjb.net/
Jag håller inte med dig om det första du skriver, jag tycker inte att barn ska bestraffas av skolan. Skolans uppgift är att lära ut kunskaper och uppmuntra till kunskap och goda handlinggar, inte att bestraffa de som gör fel. Naturligtvis måste barn lära sig vad som är rätt och fel, men bestraffningar i skolan är fel väg att gå. Jag anser att det i fallet med stenkastningen etc. mot pendeltågen är föräldrarna som det största ansvaret vilar på.

Samtidigt så ska vi ju komma ihåg att det är lätt att falla för grupptrycket, det räcker i grund och botten med att en person hamnar snett och sedan drar med sig sina kompisar ner i träsket. En sak som irriterar mig är att polisen inte ingrep tidigare, trots att många enligt uppgift visste vilka vederbörande var. En annan negativ sak är att det svenska straffystemet i sig kanske itne är 100-procentigt, men värre är att det saknas riktiga sanktioner för brotten.

Visst, unga kriminella kan inte hamna i fängelse och någon form av ungdomsanstalter behövs helt klart. Vad jag ahr hört så går det i genomsnitt tre anställda per intagen på en anstalt, som för övrigt kostar 6000 kronor per intagen och dygn! Otroligt mycket pengar, som helt klart borde kunna spenderas på utbildning och att förebygga att ungdomar redan i låg ålder hamnar i kriminalitet. Vidare återgår 8 av 10 till brottslighet när det väl kommer ut från anstalterna. Skandal är bara förnamnet.

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
  Svara med citat