2004-10-30, 19:44
|
|
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
quote:Tidigare skrev Mazz
men, när o varför kör man med den främre bygfeln uppfälld? Jag har alltid fått för mig att snabba tåg så är det bakre bygeln som gäller...
|
Jag fick följande svar mars 1999 från en lokförare ang strömavtagarna:
Idag resonerar man som så att den bakre strömavtagaren kan räddas ifall lednigen skulle rivas, och man kör med den uppe. Erfarenheten visar att om man kör med den främre och river ledningen så dras även den bakre med - förstörs. En strömavtagare kostar ju mer än 100.000 kr.
På multipellok kör man med den främre strömavtagaren på det främre loket, och den bakre på det bakre loket. Detta för att inte få så stort samlat upptryck på ledningen. Varje strömavtagare har ju ett upptryck på 5 kg. Här tar man alltså en viss chans med avsikt på fråga ett. Ibland kan man dock se två lok med bakre uppe på båda. Då rör det sig om att man av någon anledning inte kan ha den främre uppe på det främre loket, och liknande.
Tidigare hade man väldiga problem med upptryckskrafter på pendlarna, trots att det är en hel enhet mellan strömavtagarna. Det blev ändå för mycket med 4 x 5 kg på relativt kort sträcka. Nu är väl ledningarna av mycket bättre kvalitet, och grövre - minst 100mm area. Det stora problemet nu för tiden är X2orna. Dom tycks studsa, och därmed bränna tråden, och så kommer en pendel med 4 strömavtagare och drar ned den försvagade ledningen. I Mjölby på SJ-skolan fick jag lära mig att dem minsta av rivningar kostar minst 300.000 kr att haka upp igen, med material, arbetskostnad, stillestånd etc.

Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
|
|
|