Visa ett inlägg
Gammal 2004-11-19, 00:57   #3
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Jag tror nånting åt det här hållet:

Det finns ju ett antal skickliga 3D-byggare hos oss svenska virtuella tåg-nördar... En del bygger Trainz, en del byggar MSTS. Dom flesta har kanske sin "favorit-plattform" som har dom egenskaperna som dom uppskattar och kanske av den anledning kanske inte känner "suget" att konvertera. MSTS är ju trots sin ålder i allra högsta grad levande och efterföljare har redan gläntat på dörren med modernare uppbyggnad, men utnyttjar MSTS-byggda objekt o till o med rutter. Trainz o sin sida uppdaterar programmet kontinuerligt på et föredömligt sätt. Så, det är för många ingen självklarhet att byta till ett annat program, för att det i sig är yngre. Där tror jag du har kärnan i varfär det egentlligen inte har konverterats särskilt mycke till Trainz eller tvärtom.

En annan anledning (nu tassar jag på 3D-byggarnas domäner, sorry... ) har jag förstått är att strukturen är så pass olika att det är ett betydande jobb at konvertera till det ena fabrikatet till det andra. Det är olika sätt att texturera, olika sätt att länka grejerna, olika materialnamn etc...

Men, man kan ju oxå konstatera att vi har två fina simulatorer, som båda har ett stort utbud av svenska fordon, så man är ju inte direkt svältfödd oavsett vilken simulator som attraherar mest för dig... Och, man kan ju ha båda med nöje... []

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat