Citat:
quote:Tidigare skrev andreasrosen
Sen undrar jag lite över SINL prissättning. 4 kr/passagerarkilomter är riktigt mycket, även om det är med X2000! Det innebär att en biljett mellan Malmö-Stockholm enkel resa kostar runt 2500kr. Det är ett väldigt högt GENOMSNITTSPRIS! Beläggningen borde således bli väldigt låg med dom priserna!
Pursche sa en gång att X2000 är ju "top of the line" på svensk järnväg och att det inte är meningen att alla bolag ska köra runt med sådana tåg på en gång, framförallt inte många sådana tåg. Därför hade gamla SVTTL en begränsning att man endast fick ta ut max 1,50kr/passagerarkilometer. Efter ett tag infördes även att priset/passagerarkilmeter påverkade beläggningen. Jag tycker att vi inför dessa regler igen, annars kommer det inte bli någon utmaning att driva ett bolag och man kommer inte ha något att "spara till" och se fram emot! Tänk dessutom på vilket oerhört kassaflöde bolagen kommer att få den dagen tågen är avbetalda!
http://www.swedishtrain.tk
|
Enligt vl så är det ALLTID 80% beläggning. Inte upp och inte ner. Och jag tycker det är bra som det är. Det behöver inte alltid gynna STAB precis, eller hur?
/Mohammad, SVTTL