Visa ett inlägg
Gammal 2004-12-17, 16:15   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Mig veterligt, så finns inte nån praktisk storleksbegränsning för en rutt, mer än de vi numera vant oss vid oavsett ruttens storlek och det är ju en maximering av antalet objekt i en tile, så ligger runt 1500 - 1600 st innan RE storknar. Med lite bra planering hur man placerar objekt-stinna bangårdar i världen brukar lösa det bekymmret i stort, tillsammans med en medvetenhet o antalet objekt. Lämpligt att, om möjligt, lägga krävande bangårdar i krysset mellan 4 tile, så man utnyttjar möjligheten från 4 tile att breda ut sin bangård med tillbehör på.

Precis som du säger, laddningen av en rutt tar ju längre tid ju större det är. Men, i praktiken känns det inte som nån begränsning än. Bra stora rutter med tiotals efter tiotals mil laddas på en högst rimlig tid. Och, den tid det skulle ta att göra en riktigt lång rutt, så hinner datorbeståndet bland användarna ytterligare ökas, så det är nog lugnt.

Att göra aktiviteter som hoppar från en rutt til en annan kan man naturligtvis göra, men efter säg 30 mil lång körning, så är det ju lite svårt att förutse vilka andra trafikslag som du har runt omkring dig, för att den nya aktiviteten ska ta över på ett snyggt o likt sätt...
Men, å andra sidan, det går säkert att lösa på ett hyggligt sätt om man funderar lite på det, typ att den första alltid avslutas på ett sidospår framför röd signal som aldrig kan bli grön och den nya startar vid samma signal, men som genom annan trafik nu kan slå om till grönt.

Under körning så är det ju marginell betydelse hur stor rutten är, det är ju bara omgivande tiles som hållls laddade vartefter.

Hoppas det spred lite ljus över din fråga...

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat