Visa ett inlägg
Gammal 2005-02-27, 15:57   #3
vl
Medlem

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Jag har vissa tankar om hur SVTTL skulle se ut med nån sorts belägningsvariabel. Idén ser just nu ut så här: Sverige delas upp i olika zoner, där varje zon har x antal passagerare varje dag. Zonerna skulle till exempel kunna vara Stockholm-Arlanda, Stockholm-Uppsala, Stockholm-Hallsberg, Stockholm-Nyköping osv. T.ex. ett tåg som går Stockholm-Göteborg passerar zonerna Cst-H, H-Sk, Sk-Hr, Hr-G. I varje zon divideras antalet resenärer med antalet tåg och man kan skapa en fri konkurrens. Problemet blir uppehållen, ett lokaltåg får lika mycket resenärer som fjärrtåget, trots att det stannar på fler stationer. Kanske det kan lösas genom att man skapar olika zoner för olika trafikslag och sträckor, t.ex. fjärrtåg Stockholm-Göteborg, fjärrtåg Stockholm-Skövde, fjärrtåg Skövde-Göteborg, regionaltåg Stockholm-Hallsberg, regionaltåg Hallsberg-Skövde osv. Är detta en bra början? Jag behöver också någon som kan hjälpa till med formlerna i Excel, jag kan inte mycket och ska jag försöka mig på ett sådant här stort projekt vill jag inte riskera att göra långa och krångliga inmatningar om det finns genvägar att ta. Hör av er om ni vill hjälpa till eller har frågor!

/Viktor

http://www.trainphoto.tk/ Snart ny hemsida!
vl besöker inte forumet just nu   Svara med citat