Några saker som inte nämnts än i annars mycket bra kommentarer vad gäller terräng-formning i RE...
I verkligheten så är ju naturen allt annat än platt, det största plattaste som är i vårt land är väl då en fotbollsplan... Men, inte ens en naturlig stor äng eller beteshage är plan i verkligheten... Så, det mesta av terrängen måste man jobba med för att få till en bra verklighetskänsla. Den platta jämna fina platta som vi började med när vi skapade rutten är ju så långt från verkligheten man kan komma...
Sen har vi nästa faktum, som man som ruttbyggare gärna ska ägna en o annan tanke på... Bevisligen (om jag fattat rätt...) så fanns naturen före järnvägen uppfanns... Om man lägger spår och sedan med hjälp av "slurp-knappen" formar terrängen efter spåret blir det lite fel egentligen, särskilt om man har spår i lutning, man tappar mycket av "backe-känslan" då...
Så, vad är en vettig metod då, om man håller med om ovanstående resonemang?
Till o börja med, en jätteviktig meny som vi inte berört än i tråden, det är där du ställer in vilken bankning resp embankments du vill ha. Dessa värden används oxå av terrängformningsverktyget! Mycket väsentligt för bra terrängformning, de 45 grader som är i default använder jag väldigt sällan...
När jag lägger ruttdel o "obanade" tiles, så börjar jag med att veckla till landskapet, givetvis i proportion til vad den tänkta förebilden är. Inte sällan börjar jag med att ställa vinklarna ganska flacka, typ 8 - 10 grader och sedan forma til terrängen... Stora delar av terrängen blir nu modellerade med relativt enkla medel... därefter skärper jag till vinklarna til kanske 15 - 18 grader och börjar jobba med modelleringen närmare banan... Här har jag kanske i Mosaik lagt in marktexturer efter den tänkta bansträckningen, så jag kan ta lite hänsyn till det, men ändå låta naturen vara den som bestämmer...
Under modellerings-sessionen, utnyttja förståss "F" för att jämna till de skarpa kanter som blir. Jobba även med varierande vinklar, för att efterlikna de oregelbundenheter som naturen bjuder på.
Nu först är det dax att lägga banan, nu sätter jag värdena till mer skarpt, för nu är det ju banvall i första hand jag vil modellera, eller skärningar... bankning kanske 35 garder och skärning kanske 60 - 70 grader... Nu har jag en natur, som ungefärligt har tagit hänsyn till banans sträckning, men för finliret så är det naturen som bestämmer... Får du 100m höga skärningar, så har du valt fel dragning av banan, eller tillbaka till terrängmodelleringen...
Metoden och ideerna får du naturligtvis prova ut så de passar dig, men ungefär såhär jobbar iallafall jag när natur måste skapas...
Lite eftermiddags-funderingar om terrängmodellering i RE...