Visa ett inlägg
Gammal 2005-05-05, 07:32   #13
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

HDTV finns ju faktiskt redan på ett par kanaler på hotbird o astra o i USA är utbyggnaden i gång för fullt (fast de har såklart en annan standard).

Har själv sett hdtv där och laddar även hem mycket i hdtv-format och utan tvekan är bilden bra många gånger bättre.

Den digital-tv vi har idag är ju ofta av skrämmande dålig kvallite och bilden på analog PAL är ofta bättre tack vara saknaden av kompression. Att se exempelvis panoreringar över en fotbollsmatch i DVB kan vara en ren pina med gräsfältet förvandlat till schackrutor
Än mer syns det ju större bild man har och nog tusan kommer folk att bli mer kräsna ju fler som skaffar större bild.

Stor orsak är såklart att bolagen drar ner bitraten och tummar på hårdvaran för att få plats till så många kanaler som möjligt per transponder.

Bredbandsdatorer? Hehe...

TV via bredband tror jag mest på som pay-per-view för att kunna hyra en film. För vanlig tv måste satellit vara överlägset. Det jag ville ha fram är vansinnet i att tvinga fram ett teknikskifte nu och dessutom via vanlig antenn med dess begrännsade möjligheter. Nej, skaffa en parabol o skit i antennen, har haft motorstyrd parabol sen mitten på 80-talet o det har jag aldrig ångrat.

Men ok, sen har ju företag som Viasat en del fuffens för sig med... Sitter o sneglar på 2 dyra mottagare som det nu inte finns cam till Viasat efter att de gick ifrån Viaccess...