Citat:
Ursprungligen postat av JohanV
Hur fungerar det där med alpha textur?
Är det någon som vet en bra tutorial?
Håller på att lära mig hur man gör grejer till trainz och till mitt senaste försök behövs det alpha textur.
Satte och sökte lite men kunde inte hitta något om det.
|
Beror lite på vilket grafikprogram du skapar bilden i.
Använder du Photoshop CS så är det ganska enkelt.
Bara gör en markering som markerar allt som SKALL vara synligt och spara den. Sen när du exporterar till TGA så välj 32-bitars okomprimerad. Normalt skall man använda 24-bitars men då kommer inte alpha-kanalen med.
På det viset blir det genomskinliga helt osynligt. Vill du istället ha något halvt genomskinligt så är det enklast att sen öppna tga-filen i TGATool 2 och editera alpha-kanalen separat så att det svarta istället blir grått.
Sen ändrar du i din texture.txt-fil till nåt sånt här:
PHP-kod:
Primary=kran3.tga
Tile=none
Hint=Dynamic
Alpha=kran3.tga
Man kan även köra med en separat .bmp-fil för alpha-kanalen men det borde vara bättre att ha allt i ett.