Visa ett inlägg
Gammal 2005-06-14, 09:40   #7
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Tack för dina synpunkter...

Håller i sak verkligen med dig att hålla polygon-antalet på lägsta möjliga nivå, det har jag själv förespråkat länge. Men, som du kanske noterar, så är inte ambitionen en lågpoly-vagn. De här gamla vagnarna (eller lok oxå, för den delen) ligger varmt om hjärtat och här handlar det om att göra den så som jag vill ha den. De saker du nämnde som kommer till är ju helt rätt och värre blir det. Många gammelvagnar med den här boggin har ju dessutom grindar och dom har potential att dra en hel del polys dom med om man inte passar sig.

Jag sa att om jag klarade den under 7000 så är jag nöjd, men det betyder inte att det är misslyckat om det överskrider. Som referens har jag några korta vagnar på 6000 poly, som jag provat i olika miljöer, inklusive massa omgivande tåg. Consistet har alltid varit 11 vagnar. Vagnarna utan LOD. I min burk fungerar det då bra, vilket gett upphov till detta projekt egentligen. Var går "smärt-gränsen" så att säga. Vilken effekt har lod i realiteten? En första LOD-gräns på 50m t.ex betyder i praktiken att en scen aldrig behöver jobba med mycke mer än 2 - 3 vagnar i högsta polygontal, och på 50m kan vagnen blivit ordentligt reducerad polygon-mässigt utan att man ser någon kvalitativ skillnad.

Så, någon reducering gör jag inte förrän den är färdigmodellerad, loddad och testad och då konstaterad att den är för poly-stinn. Se det som ett experiment, om man så vill. Sen kan man oxå se det från det perspektivet att datorer blir mer o mer kraftfulla. Jag har ingen stor ambition att en sån här vagn ska fungera bra på "gårdagens" datorer egentligen. På toppen kommer ju även aspekter att nya simulatorer är på ingång, även om man inte kan ta ut nått i förskott. Men, en inte allt för vågad gissning är ju att dom är kapabla att hantera mer avancerade modeller.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat