Jo, majoriteten tycker att det är bättre nu. Jag sa inget annat heller, utan jag sa att många vill ha det som det var förr. Att majoriteten tycker en sak är bra, är inte heller det samma som att saken verkligen är bra. Man kan bli väldigt påverkad av massmedia, regering m.m. att tro att nått är något det inte är...
Tack för bilderna. Dom var kanonbra!!!!
Nej jag har inte varit i Berlin före eller efter DDR´s fall. Tyvärr är en sådan resa allt för dyr för mig, enligt dom alternativ jag tittat på. D.v.s. tåg/buss Sundsvall-Malmö och sen nattåget + hotell/vandrarhem. Jag får också åka ensam, då mina kompisar inte finner Berlin intressant (och då blir det ju ännu dyrare!).
Angående om grejerna var bättre gjorda förr eller inte, så är jag övertygad att så är fallet. I dag så är allt slit och släng och det ska vara billigt att göra och kunna säljas dyrt för att företagen ska få så mycket vinst som möjligt! Företagen skiter fullständigt i att skräpet dom säljer bara håller garanti-tiden (vilket dom flesta saker gör!), det är ju bara bra, då för dom sälja mera skräp...
Visst kan det kännas hemskt med en väntetid på 15 år för en bil, men vi säger att jag vill ha en ny bil. Jag tror knappast att jag får ihop pengar till den inom 15 år, så vad är egentligen skillnaden????
Mycket var skit med DDR-systemet, men mycket var bra också. Och det fick man aldrig höra om. Som du säger (och du borde veta mer än mig om detta), så var t.ex. folk garanterade jobb och bostad. Något som vi i vårt civilicerade samhälle inte har...
Senast redigerad av Pierre den 2005-07-10 klockan 19:17.
|