Visa ett inlägg
Gammal 2005-08-15, 12:03   #34
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vr98olli
Hej Mats!

Först ett stort grattis för en oerhört fint byggd rutt hitills!
Ska bli riktigt kul att sätta tänderna och försöka släppa en egen version av denna rutt sedan.

-Några frågor från min sida är ungefär hur lång tid det tagit dig med byggnation av spår och ev. releasedatum?(svårt att säga?)

-El överallt eller bara vissa sträckor?(har för mig det gick å ändrå någonstans enligt vad jag såg på forumet!?)

-Bangårdsbilder, möjligt att se?
Tack så mycket!

Jättesvårt att uppskatta hur lång tid det har tagit, då man jobbar ryckvis beroende på hur tillgänglig tid ser ut och vad det är för annat skoj man har o pyssla med, LLJ har ju även den fått ett antal arbetspass under sommaren. Som ni vet har jag ju under den här byggtiden även roat mig med lite 3D-byggande, men det får just nu stå lite vänt tills den här rutten kommer ut, som nu har odelat fokus att bli klart. Effektiv tid kanske kan vara ett hundratal timmar kanske? Det tar ju betydligt längre tid att bygga med ScaleRail än det tar att bygga med Xtracks, då Xtracks är ett i det närmaste "komplett" spårpaket och mycket effektivt att bygga med. Dessutom är faktumet att jag bygger utan dynamiska spår också en parameter som adderar tid. Metoden är att jobba med de tillbuds stående raka spårdelarna, som absolut kunde vara fler, det skulle underlätta oerhört. Skulle önska mig t.ex rak-spår som går från 2,1m till 2,9m, som komplement til den 2,6m-bit som redan finns. Men, lika viktig är de olika radierna som finns till buds och 1-graders-spåren, för att få ihop 2 spår som ska mötas... Nåja, det va lite utsvävning det...

Det blir elektrifierat i hela rutten, varenda spår. Det gör jag av den anledningen att det är ju mycket enkelt att avlägsna de gantrysar som man vil ha bort själv, det tar inte lång stund ens om man vill ta bort för hela bibanan. dxet är ju inte jag som ska bestämma var det ska vara elektrifierat eller ej...
Det är det ena, sen så för att få den trådlös, är nått som jag inte kan göra här i "rårutten", för det är upp till var och en av ruttbyggarna att utföra i så fall. Som beskrivet på andra ställen, så är det en åtgärd som måste göras absolut sist, då det tar bort möjligheten att göra meningsfull rebuild efter åtgärden. Eller i samband med signalsättningen kan man säga, då det inte bör göras nån rebuild efter att signalerna sitter på plats. Gör man en rebuild efter att man utfört "avelektrifieringen", så blir resultatet att dessa spår försvinner ur tdb och är bara "dumma" objekt.

Bangårdsbilder kommer... Ska bara göra klart gantry-sättningen och marktexturen så det ser trevligare ut.

(märkte du hur effektivt jag undvek prat om release-datum? )

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat