Skulle gissa att om man, mot förmodan, skulle kunna köpa en legal version av 3ds version 5, skulle den betinga ett ganska betydande pris ändå, trots att den är gammal... version 5 kan man göra mycke med och har full frihet att göra kommersiella grejer, därav min gissning.
Ytterligare en spekulation vad gäller Gmax:s upphörande nu, är att den faktiskt möjligtvis tagit marknadsandelar från 3ds-licenser, eftersom Gmax är så kraftfullt och gratis. Tänk er en studio som gör saker som ska säljas och man har 1st 3ds-licens som sen backas upp av 10 gratis Gmax-licenser om man har tillgång till konverterare... Jag skulle gissa att det nånstans där är kärnan till att man nu stoppar Gmax liv. Autodesk är ju i första hand ett företag som ska tjäna pengar, inte förse oss med freeware-stuff...
Mig veterligt finns det inte konverterare från Gmax till 3ds, men som Tomas säger, kanske finns det till 5-an. Och, finns det till 5-an så lär inte steget vara långt till att även ha till de nyare. Dessutom, är Gmax-filen väl i 5-an, så är det ju bara att ta upp den i nu gällande version av 3ds, den konverterar ju vid första start uppåt. Vill man tillbaka i versionerna är det värre, 3ds kan inte exportera bakåt i sina filformat. Finns sannolikt anledning till det. Lär dock ska finnas en 3:e parts-programvara som klarar det.
Ska bli intressant att följa utveckling i den här frågan. Oavsett simulator-familj, så behövs det ju i allra högsta grad 3D-program med Gmax kapacitet, i synnerhet på de ökade möjligheterna till features och detaljrikedom som både nuvarande och nya simulatorer erbjuder.
|