Visa ett inlägg
Gammal 2005-11-07, 00:04   #5
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard Lite mer förklaring

Skall försöka förklara lite till.

Den formel jag angav först är till för att beräkna den minsta radie en kurva kan ha vid en viss hastighet. När man räknar ut den minsta radien för ett riktigt tåg måste man även ta hänsyn till den skillnad som finns mellan den teoretiska doseringen och den verkliga doseringen som kurvan får. Ett X2000 i 200 Km/h vill ha en högre dosering än ett godståg i 100 Km/h. Samtidigt måste ett tåg kunna stanna i en kurva utan att alla passagerae ramlar till en sida. Därför bygger man alltid nya kurvor med hjälp av den andra formeln som ger ett riktvärde. detta riktvärde tillåter en framtida hastighetshöjning på 30% men ger även en ökad komfort. Minim värdet tar endast hänsyn till tågets säkra framförande om det sedan inte blir jättebekvämt för de resande beaktas inte.

I en nedförsbacke blir bromsträckan givetvis längre. Då kan man mycke riktigt sänka hastigheten om man bedömmer att det finns risk för att tåget inte skall kunna stanna tex för en röd ignal. Fast en bättre lösning är då att flytta försignalen längre bort från huvudsignalen. detta påverkar inte vilken kurvradie man använder. Däremot kanske man inte skall utnyttja maximal hastighet för kurvradien i en kraftig nedförbacke utan bygga in lite marginal ifall ett tåg skulle skena.

Hoppas du förstår bättre nu annars är det bara att fråga igen.

mvh Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat