Visa ett inlägg
Gammal 2005-11-08, 18:46   #76
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Jag kollar inte på lutningar i RE mer än att jag håller koll på ifall det signifikant ändrar sig och därmed behöver ha ett nytt värde... För att få fram vilket värde som ska stå på skylten så räknar jag manuellt alla spår som ingår på en sträcka som befinner sig i lutning. Jag noterar även på vilken höjd spåret ligger på, vid ingången av lutningen, samt utgången. I praktiken första spår utanför lutningen som ligger på 0 graders lutning.
Nu under inventeringen har jag placerat ut Joels snygga postlåder på varje ställe där det ska stå en skylt, så hittar ni senare en postlåda utmed linjen så har inte kommunens postverk fått nya rutiner, då har jag bara glömt att ta bort den...

Lägger in värdena i excel-tabellen enligt ovan, som bara summerar ihop de olika spårdelarna så jag får ett riktigt värde på sträckan, så den är exakt. Lutningen blir ju medeltalet över hela lutnings-sträckan.

Till o börja med trodde jag att Track-Viewer skulle fixa biffen, men nä... Den ger ju ett värde för varja spårdel, men eftersom du måste ha medelvärdet över hela sträckan så hjälps inte det, då det inte syns i trackViewer vilket spår som ligger. Men, bra verktyg dock att inledningsvis inventera vilka lutningar som finns och namnge dom, vilket ju är alldeles nödvändigt för att hålla koll på dom, så inte rätt skylt hamnar på fel ställe... eller så...

Så ungefär gör jag, hoppas det var begripligt...

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2005-11-08 klockan 18:49.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat