Visa ett inlägg
Gammal 2005-11-26, 16:55   #1
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard Bygga rutter till Msts i "Route Editor" - GDSJ

Bygga rutter till Msts i "Route Editor".

Grundläggande:
Har ni funderat på att bygga rutter i msts någon gång, kanske även gjort ett par försök? Jag tänkte samla lite länkar och tips till olika sidor som underlättar byggandet mycket nu när det säket blir en hel del nybörjare som vill bygga i GDSJ. Det finns ett par grundläggande saker som krävs när man arbetar med Route Editor.

- Spara ofta!(gärna var 10-15minut eller oftare)
- Ta backup när du byggt!(kopiera mappen som har ruttens namn till en annan plats, utifall att något går sönder när man ändrar/bygger i rutten.)
- Testa dig fram!(det går alltid att ångra sig, man lär sig ju mer man testar)
- Ha kul!(låt inte RE göra dig arg när det krånglar, ta en paus isåfall!)
- Sist men inte minst, ha tålamod!

En sak till kan jag säga och det är att ni gärna ska ha i baktanke att Route Editor inte har lika lätt inlärningströskel som byggverktyget i TRS/Trainz men att när man väl lärt sig så är det ett smidigt redskap. Det tar lite tid och därför kan man även ägna några timmar åt att testa vad de olika menyerna utför/används till, därefter fråga på forumet om hur man gör olika saker eller söka svar med sökfunktionen.

Landskap:
En mycket viktig del i rutten är landskapet, utan ett trevligt landskap blir även en rutt med realistisk spåläggning seg. Lägg ner stor tid på detta och tänk på det grundläggande att landskapet fanns före järnvägen kom dit. Bygg alltså inte landskapet efter järnvägen utan järnvägen efter landskapet. I vilken grad beror helt på om det är en gammal bana eller en ny höghastighetsbana...

En sida med information(marktexturering) och bra marktexturer, vegetation finner ni på länken här:
http://www.virtuallandscaping.net/mstsg/mstsg.htm - Huvudsidan.
http://www.virtuallandscaping.net/mstsg/mstsgd.htm - Guider på Engelska.

Man går igenom det grundläggande för hur man på ett bra sätt texturerar marken och ger även användarna möjligehten att ladda ner fina träd, buskar och annan vegetation som är anpassad för alla årstider.

Byggnader och andra objekt:
En stor del av rutten är hur välgjorda och trevliga statioenrna och dess omgivningar är. Även små byar längs järnvägen ger en realistiskt bild.
När ni bygger städer är det viktigt att tänka på en del saker.

-Detaljerade byggnader nära järnvägen!(mindre detaljerade byggnader längre bort så inte det belastar datorn)
-Använd främst objekt som använder sig av LOD!(ser du två likadana objekt där det står att ett använder sig av LOD så använd det. Det gör att detaljer försvinner på avstånd då de ändå inte syns, underlätar för datorn)
-Kolla hur en verklig stad/ort är uppbyggd!(Orter kan vara uppbyggda helt kring järnvägen men järnvägen kan även ha byggts efter orten.)
-Försök få staden att hamna på flera olika "tiles"!(När du arbetar i RE trycker du på F7 så ser du kvadrater. De blåa linjerna är tileskanterna)

När du arbetar med skogar och andra objekt som placeras i stor mängd så rekommenderar jag att du placerar dessa som "forest" och inte enstaka objekt!(finns under "track ojbects" menyn.)

Mer information:
Detta är bara väldigt grundläggande delar av ruttbyggande. Vill du läsa om hur man gör sjöar, åar eller sätter ut biltrafik m.m så kan du ta en titt på msts-akutens hemsida.
Där finner du mycket läsning på de flesta områdena i msts och re...

Sist vill jag önska er alla som kommer försöka er på GDSJ ett stort LYCKA TILL!
Tänkte själv bygga på rutten.
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler

Senast redigerad av Olaf Lindström den 2005-11-26 klockan 19:16.
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Svara med citat