Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Kul att höra!
Hauguth:
Ja, vid mötesspår har jag också haft samma problem som du och inte hittat någon jättebra lösning.
Jag har "löst" det tillsvidare genom att lägga in ett kort säkerhetsspår med stoppbock innan växeln som ansluter till linjen. Då kan AI-föraren få låsa säkerhetsväxeln istället bäst han vill och jag får min växel fri för passage. Det finns säkert en snyggare lösning, men den har jag hittat än.
Håkan
|
Den "enkla men skitiga" lösningen på enkelspår är att inte ha någon signal alls på enkelspåret. Då kommer alltid AI-förarna att stå o vänta bakom signalen vid växeln innan enkelspåret.
Den lösningen är ju dock inte så kul kanske.
Jag har en lösning med skript med som faktiskt funkar bra, knepet där är att inte använda vanliga AI'n alls utan istället sätta upp allt med PathControl, AutoDrive och ev. PathTrigger för automatisk växling även för manuella tåg. En liten bugg är dock att försignalerna till infartssignaler ute på enkelspåret inte slår om efter ett tåg passerat men det kan jag leva med och är ju bara visuellt.
Gjorde ju en demo-rutt innan jag la trinz till sidan, det jobbiga kvar var bara att skriva en beskrivning för det hela hehe. Får se om jag kan ta mig i kragen en dag.
Det är dock ingen "snabb o enkel lösning" men i slutändan blir körningen desto intressantare.