Visa ett inlägg
Gammal 2004-11-19, 00:24   #1
niknil_9000
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Standard Rullande materiel till Trainz vs MSTS

Jag funderar så smått på virtuellt modellrallande och har tittat på vad det finns för rullande materiel att ladda ner till Trainz resp MSTS. Av någon anledning finns det betydligt mer till MSTS, t ex X16, Ub/Ue/Uf, Paprikatåg och DM3.

Själva 3D-modellerna borde ju vara desamma för de båda programmen, även om man måste göra om hytter (?) och alla parametrarna som berättar hur lok och vagnar ska uppföra sig. Därför trodde jag att mer materiel skulle vara omgjort för Trainz, eftersom det är ett 3 år nyare program som dessutom vidareutvecklas. Letar jag på fel ställe, eller är det bara så enkelt att fler är inkörda på MSTS och kör vidare med det, i stället för att konvertera materielen?

För egen del föredrar jag ett nyare program för banbyggande men ser med viss avund på MSTS-folkets större utbud av lok och vagnar.

(OBS!! Med det här inlägget vill jag inte att starta en diskussion om huruvida det ena programmet är bättre eller sämre än det andra. Så'na trådar kan urarta och det är absolut inte avsikten.)

-Niklas
niknil_9000 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat